[CML 028254] 【再送】12/14(Sat)多民族の多文化な祭典 国際移住者デー2013 in 新大久保 International Migrants Day 2013 in Shinokubo

KIM Boongang / 金朋央 boong at space.ocn.ne.jp

金朋央です。

以前にお知らせした国際移住者デーのイベント情報の再送となります。
今回は日英両方で、さらに長文となります。

メインはドキュメンタリー映画「ハーフ」の上映会ですが、屋台やライ
ブなど、移住者による/移住者に関わるいろんなプログラムを用意して
います。
会場は大久保通り沿いで、散歩の感覚でふらっとおこし頂けたらと思い
ます。
ぜひおこしください!

Please scroll down for an English version of this message.

【転送歓迎】

■□■━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━■□■
   ♪ 多民族の多文化な祭典 ♪
             国際移住者デー2013 in 新大久保
   −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
            2013年12月14日(土) 12:00−17:00
■□■━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━■□■
http://www.repacp.org/aacp/event/event.php?

 国連が定めた「国際移住者デー」(12月18日)を記念したイベント
 を、“多文化のまち”として知られている新大久保(新宿区)で
 開きます。

━━━━━━━
 開催概要
━━━━━━━
●日時:2013年12月14日 (土) 12:00〜17:00

●会場:日本福音ルーテル東京教会 1階フロア
    *映画上映・パフォーマンス・トークは、1階会議室
   (東京都新宿区大久保1-14-14)
 〔地図〕http://www.jelc-tokyo.org/i_map.html
 −電車:JR山手線「新大久保」駅より徒歩5分ほど
     地下鉄「東新宿」駅・B1出口より徒歩6分ほど

●参加費:無料  *映画上映のみ、500円

●進行言語:日本語・英語(逐次通訳)

━━━━━━━
 プログラム
━━━━━━━

 ● 映画上映  13:00〜15:00
 【上映作品】
  『ハーフ』(HAFU)  http://hafufilm.com/
    (2013年 / 日本 / 87分)
  ・監督・撮影:西倉めぐみ、高木ララ
  ・英語字幕あり

   日本初!ハーフの女性監督2人による、
   ハーフたちの本音に迫ったドキュメンタリー映画

  厚生労働省の統計によると、日本の新生児の49人に1人が、
  日本人と外国人の間に生まれています。「ハーフ」という日本
  語が私たちの生活の中で日常的に使われる一方で、日本に住む
  「ハーフ」たちが何を感じ、何に悩み、どのように生きている
  のかはあまり知られていません。
  外見が目立つ人と全く目立たない人、日本語を話せる人と話
  せない人、日本で暮らす人と日本での生活は未知の世界という
  人・・・。

  背景や国籍、年齢もばらばらな5組のハーフたちの本音に、
  自身もハーフである女性監督二人が迫った
  貴重なドキュメンタリー。

 ● 多民族・多文化パフォーマンス  15:00〜16:30

   アジア、アフリカ、ラテンアメリカの出身者たちが出演!
   ダンスや演劇を披露します。
   一緒に国際移住者デーをにぎやかにお祝いしましょう。

 ● 多民族・多文化屋台・フリーマーケット
                 12:00〜売切れ次第、終了

   アジアやラテンアメリカ各国の料理、物品が並びます。
   12時からオープンしますので、
   ぜひランチにエスニック料理をお楽しみください!

 ● トーク  *随時

   多民族・多文化にまつわる興味深いお話を、いろんな人から
   話してもらいます。新大久保が位置する新宿区を中心とした
   外国籍住民の防災と生活に関する意識調査のレポートなども
   予定しています。

━━━━━━
 主催団体
━━━━━━

●主催:国際移住者デー実行委員会
 共催:移住労働者と連帯する全国ネットワーク(移住連)
    外国人人権法連絡会
    反差別国際運動日本委員会(IMADR-JC)
    人種差別撤廃NGOネットワーク(ERD-NET)
    外国人住民基本法の制定を求める
          全国キリスト教連絡協議会(外キ協)
    多文化共生・自治体政策研究会
    コリアNGOセンター

*このイベントは、来年夏予定の人種差別撤廃委員会の日本審査に
 向けたNGOによるキャンペーン『STOP!レイシズム』の取り組み
 としても行なわれます。

━━━━━━━━━━━━━━━━
 開催趣旨 <賛同の呼びかけ>
━━━━━━━━━━━━━━━━

 1990年12月18日、国際連合総会において、
「すべての移住労働者およびその家族の権利の保護に関する国際条約」
が採択されました。そして2003年7月1日、20ヶ国が批准したことに
よって、この条約が発効しました。
 すなわち、この条約が定める移住労働者とその家族の権利を保障す
る国際人権基準は、国際社会ですでに始動しています。
 日本で暮らす外国人は約200万人、海外に暮らす日本人が100万人を
超える今、日本においても、この条約の早期批准が求められています。

 国連はこの12月18日を記念して<国際移住者デー>としました。
その趣旨を活かすことを目的に、12月14日に『多民族の多文化な祭典
―国際移住者デー2013 in 新大久保―』を開催することにしました。

 ぜひご参加、ご賛同ください。

   −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
◇賛同された方のお名前はイベント当日、会場で掲示します。
 (掲示をご希望にならない方は、その旨お伝えください。)

◇賛同してくださった場合、映画が無料となります。
 (団体賛同の場合、1名まで)

◇賛同される団体・個人は、12月9日(月)までに下記に連絡ください。
 <担当:コリアNGOセンター東京事務所>
   tokyo@korea-ngo.org または FAX:03-6457-6155

◇賛同金:<個人>一口 1,000円、 <団体>一口 3,000円
 *複数口のご賛同、大歓迎です。
 *賛同金は当日持参されるか、あるいは下記に振り込んでください。
  ◆郵便振替口座  口座番号 00100-5-335113
           口座名称 外国人人権法連絡会
   −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

 【お問合せ先】
 ◆移住労働者と連帯する全国ネットワーク(移住連)
    TEL:03-5802-6033  smj-office at migrants.jp
 ◆コリアNGOセンター東京事務所
    TEL:03-3232-0215  tokyo at korea-ngo.org

■□■━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━■□■
 ♪ Multiethnic - Multicultural Festival♪
 International Migrants Day 2013 in Shinokubo
 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 Saturday 14th December (12:00−17:00)
■□■━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━■□■
http://www.repacp.org/aacp/event/event20131214en.html

We will celebrate the United Nations "International Migrants
Day" in Shinokubo (Shinjuku ward), known as a "Multicultural Town".

━━━━━━━
 Basic Information
━━━━━━━
●Date and time:Saturday 14th December (12:00−17:00)

●Venue:
Japan Evangelical Lutheran Church Ground floor
* Movies, Performances, Talk sessions will be
in the Ground floor meeting room

Address: 1-14-14, Okubo, Shinjuku-ku, Tokyo, 169-0072 Japan
[Map〕http://www.jelc-tokyo.org/english/directions.html

5 minutes walk from JR Yamanote line "Shinokubo" station
6 minutes walk from Tokyo Metro "Higashi Shinjuku" station Exit B1

●Free of charge (Only movies cost \500)
●Japanese and English language(Consequent interpretation)

━━━━━━━
 Program
━━━━━━━

 ● Movie Screening 13:00〜15:00
 "HAFU- the mixed-race experience in Japan"http://hafufilm.com/
 (2013 / Japan/ 87 minutes)
 ・Directed, Produced and Shot by Megumi Nishikura
   & Lara Perez Takagi
 ・With English Subtitles

 According to the Japanese Ministry of Health, Labor and
Welfare, one in forty-nine babies born in Japan today are born
into families with one non-Japanese parent. While the term
"Hafu" referring to such mixed-race people is a common word
among the Japanese, the experiences of these people are not well
known in the Japanese society, including how they feel, what
troubles they face and how they live. There are also a wide
variety of such experiences between those who are visibly
different from others and who are not, those who speak Japanese
and those who do not, those who live in Japan and those who do not.
This is a unique documentary exploring the reality and honest
feelings of 5 "hafu"s, through two female directors who are
"hafu"s themselves.

 ● Multiethnic Multicultural performance 15:00〜16:30

 Performers from Asia, Africa and Latin America will perform
dances and drama, cheerfully celebrating the International
Migrants Day!

 ● Multiethnic Multicultural Food Stalls and Flea Markets
 12:00〜 (Will finish when sold out)

 Food and Goods from various countries in Asia and Africa, open
from 12:00. Enjoy ethnic foods for lunch!

 ● Talk sessions * Held occasionally all day

 Various speakers will give interesting talks about
multiethnicity and multiculturalism.
We also plan to present a report on the survey to non-Japanese
citizens regarding disaster prevention and lifestyle.

━━━━━━
 Hosting Organizations
━━━━━━

● Hosted by: International Migrants Day Executive Committee

 Co-sponsors: Solidarity Network with Migrants Japan

 Network for Human Rights Legislation for Foreigners and Ethnic
Minorities

 The International Movement Against All Forms of Discrimination
and Racism, Japan Committee(IMADR-JC)
 Japan NGO Network for the Elimination of Racial Discrimination
(ERD-Net) Elimination of Racial Discrimination Network

 National Christian Coalition for Basic Law
                                on Foreign Residents (Gaikikyo)

 Research Society for Multicultural Coexistence and Local
Governments' Policies

 Korea NGO Center

*This event is part of the "Stop! Racism" Campaign launched by
NGOs aiming at the Review by the Commission on the Elimination
of Racism and Discrimination.

━━━━━━━━━━━━━━━━
 Call for support
━━━━━━━━━━━━━━━━

 On 18th December 1990, the UN General Assembly adopted the
International Convention on the International Convention on the
Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of
Their Families. On 1st July 2003, this convention came to effect
with the ratification of 20 countries.
This means that the international human rights standards set by
this Convention is already practiced in the international
community. With 2 million non-Japanese nationals living in Japan
and over one million Japanese nationals living abroad, Japan
needs to ratify this convention very soon.

The United nations declared the day 18th December as the
"International Migrants Day". With the aim to fully utilize this
significance, we decided to hold the "Multiethnic- Multicultural
Festival :International Migrants Day 2013 in Shinokubo".

We await your participation and support.

 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
◇The names of the supporters will be displayed in the venue.
(Please inform us if you do not wish your name to be displayed)

◇The supporter will have the right to enter the movie screening
free of charge.
 (In case of support by an organization, this will apply to
only one person)

◇For those who wish to support, please contact the below by 9th
December.
 <Korea NGO Center Tokyo office>
 tokyo@korea-ngo.org / FAX:03-6457-6155

◇Support contribution:<Individual> 1,000yen <Organization>
3,000yen
 *Multiple contributions are very much welcomed.
 *Contribution can be brought to the venue on the day of the
event, or transferred to the below account.
 ◆P.O. Savings Transfer account  00100-5-335113
  Account name 外国人人権法連絡会
 (ガイコクジンジンケンホウレンラクカイ)